Persbericht veldtoertocht 1 december

Veldtoertocht Toerclub Zelhem op 1 december met jeugdclinic “Kanjers voor Kanjers”

Een klassieker, zo mag de Scheffer Keukens veldtoertocht die al voor de 38e keer door Toerclub Zelhem wordt georganiseerd, gerust worden genoemd.  Natuurlijk staat deze klassieker ook dit jaar weer op de agenda van de Zelhemse toerfietsvereniging, namelijk op zondag 1 december aanstaande. Dit jaar zal, in samenwerking met de stichting “Kanjers voor Kanjers” ook weer een jeugdclinic worden georganiseerd.

Als één van de eerste verenigingen in Nederland organiseert de inmiddels 40-jarige Toerclub Zelhem veldtoertochten voor mensen met een mountainbike (MTB) of cyclocrossfiets. De jarenlange ervaring heeft er toe geleid dat deze toertocht de hoogst haalbare NTFU kwalificatie heeft ontvangen, namelijk  het keurmerk “Extra Goed geregeld”.

De veldtoertocht, die net als vorig jaar op een paar kleine punten is aangepast en daardoor nog verder verbeterd voert de deelnemers vanaf de startlocatie al snel richting het crosscircuit De Kappenbulten, waar rondom de crossbaan een mooi parcours wordt uitgezet met veel draai- en keerwerk, korte maar venijnige klimmetjes en doorgangen door de daar aanwezige tunneltjes. Daarna voert de route via de Halle Nijman naar bosgebied Haankheide en aansluitend de Slangenburg. Aan de rand van de Slangenburgse bossen is er een pauzemogelijkheid, waar de deelnemers worden getrakteerd op bouillon, sportdrank en iets te eten. Op de befaamde Ferrobult in Gaanderen zal een inspannend parcours worden uitgezet, waar de krachten flink aangesproken zullen moeten worden om op de diverse klimmetjes met mul zand al fietsend boven te kunnen komen. Via de Wrange, opnieuw de Slangenburgse bossen en de buitengebieden van IJzevoorde en Heidenhoek wordt Zelhem weer bereikt. De basisroute heeft een lengte van 35 km die op meerdere plaatsen is uit te breiden zodat er in totaal 50 km gereden kan worden. Iedere extra lus heeft een lengte van 3 a 4 km. Van de totale route is circa 90 % onverhard, bospaden, zandwegen, gravelpaden en single-tracks wisselen elkaar af waarbij langs en door  eeuwenoude bossen, prachtige natuurgebieden met fraaie houtwallen en langs mooie waterpartijen wordt gefietst. De route zal niet via GPS bestanden beschikbaar worden gesteld, dit vanwege het feit dat bepaalde stukken in de route privé eigendom zijn en alleen die dag, met toestemming van de eigenaren, toegankelijk zijn.

Ook aan de jeugd is gedacht, in samenwerking met de Stichting Kanjers voor Kanjers kan men deelnemen aan een fietsclinic, waarbij de eerste beginselen van het rijden op een mountainbike zullen worden bijgebracht. Voor hen zal een speciale route worden uitgezet. Voor kinderen die nog niet over een mountainbike beschikken, er zijn fietsen in bruikleen beschikbaar. Er zijn geen kosten voor deelname aan deze clinic verbonden.

Inschrijven kan tussen 09.00 en 10.00 uur in de kantine van Korfbalvereniging SEV aan de Halseweg 31 in Zelhem. Vanaf de rondweg in Zelhem zullen borden en leden van Toerclub Zelhem u naar de startlocatie en de parkeerplekken verwijzen. De kosten voor deelname aan de veldtoertocht bedragen € 4,- voor leden van de NTFU en € 5,- voor niet leden. Leden van de NTFU kunnen gebruik maken van de mogelijkheden van het Scan & Go programma. Er is gelegenheid om na afloop van de tocht de fiets af te spuiten en om te douchen. Natuurlijk kan er ook een drankje genuttigd worden om gezellig na te kaarten en ook de welbekende erwtensoep zal weer verkrijgbaar zijn!

Bladwijzer de permalink.

Reacties zijn gesloten.